FYI
Recomandările Consiliului Concurenței pentru Dezvoltarea Telemedicinei în România
Consiliul Concurenței a publicat în consultare publică un studiu care recomandă extinderea consultațiilor decontate și realizarea unei platforme integrate pentru a îmbunătăți accesul la telemedicină în România.
În cadrul acestui studiu, inițiat în sectorul public în 2018 și în cel privat în 2019, autoritatea de concurență constată faptul că telemedicina a crescut semnificativ în timpul pandemiei și propune o serie de recomandări menite să adrese disfuncționalitățile referitoare la serviciile medicale furnizate prin telemedicină.
Recomandările autorității de concurență vizează:
• Realizarea unei platforme integrate la nivel național
Implementarea unei platforme naționale integrate care să permită medicilor accesul la rezultatele analizelor pacienților, accesibilă atât specialiștilor din sistemul public, cât și celor din cel privat, respectând reglementările privind protecția datelor personale.
• Reanalizarea sistemului de decontare în vederea extinderii tipurilor de consultații în regim de telemedicină decontate
Consiliul Concurenței recomandă reanalizarea sistemului de decontare pentru a include mai multe tipuri de consultații, cu beneficii atât pentru pacienți, cât și pentru sistemul sanitar, prin economisirea timpului și costurilor conexe deplasării, reducând în același timp aglomerația în spațiile de așteptare.
• Analiza posibilității de a utiliza terminale destinate telemedicinei în localitățile care nu dispun de servicii medicale în sistem public
Pentru a îmbunătăți accesul la servicii medicale în mediul rural, Consiliul sugerează utilizarea terminalelor de telemedicină în localitățile fără servicii medicale publice, permițând astfel pacienților să aibă acces la consultații cu medici generaliști prin programări telefonice. De asemenea, se recomandă implementarea unui program național care să doteze cabinetele medicilor de familie și centrele medicale locale cu echipamente necesare pentru consultații telemedicinale, facilitând astfel accesul pacienților la consultații de specialitate.
• Stabilirea unui set de condiții minimale privind calitatea actului medical
Autoritatea de concurență subliniază și importanța definirii unui set de condiții minimale pentru menținerea calității actului medical în telemedicină și efectuarea unei analize periodice a reglementărilor specifice, având în vedere evoluțiile rapide din domeniu.
Proiectul studiului este disponibil în integralitate pentru consultare publică aici.
Al cui e no man’s land?
În februarie 2019, Bundeskartellamt („Biroul Federal pentru Concurență” din Germania) a decis că Facebook a abuzat de poziția sa dominantă prin exploatarea datelor cu caracter personal colectate de la utilizatori.
Avocatul general, prin opinia sa din 20.09.2020, considera că o autoritate de concurență, în limita competențelor oferite de regulile dreptului concurenței, poate examina, sub formă de practică incidentală, conformitatea practicilor comerciale cu regulile Regulamentului General privind Protecția Datelor.
Cum ar gestiona România o astfel de speță care, de drept, ar reveni Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal iar, de fapt, Consiliului Concurenței?
Existența mai multor autorități cu legislații specifice dar și cu suprafețe mari de intersecție pe zona concurenței între întreprinderi generează nu doar haos juridic ci, mult mai grav, un no man’s land în care victime sunt doar consumatorii.
Amploarea fenomenului are dimensiuni europene iar statele membre caută soluții.
De exemplu, autoritatea belgiană pentru concurență (BCA) a publicat pe 13 iunie 2024 o opinie în care analizează beneficiile și dezavantajele unei posibile fuziuni cu alți reglementatori de piață din Belgia.
Opinia a fost răspunsul la două proiecte de rezoluții cu privire la o posibilă fuziune a mai multor reglementatori de piață, prezentate Camerei Reprezentanților din Parlamentul federal. Institutul Belgian pentru Servicii Poștale și Telecomunicații (BIPT), Comisia pentru Reglementarea Electricității și Gazului (CREG), Autoritatea pentru Servicii și Piețe Financiare (FSMA) și Observatorul Prețurilor au fost, de asemenea, solicitați să își exprime opinia.
BCA este în favoarea ideii unei fuziuni. Conform BCA „fuziunea mai multor reglementatori de piață într-o singură instituție cu o identitate și un mandat clar definit ar putea (pe lângă posibila reducere a costurilor) să eficientizeze procedurile și să îmbunătățească consecvența și eficacitatea intervențiilor, în beneficiul pieței și al consumatorului final”. Deși o astfel de fuziune prezintă „o serie de provocări”, (pierderea cunoștințelor specializate ale funcționarilor, faza de tranziție complexă în timpul fuziunii, conflicte între diferitele îndatoriri ale autorităților fuzionate), BCA consideră că aceste provocări „nu sunt insurmontabile”.
BCA a analizat trei scenarii:
O fuziune între toți reglementatorii de piață - BCA nu este în favoarea acestei idei, deoarece nu toți reglementatorii au responsabilități similare.
O fuziune doar cu reglementatorii industriei de rețea (BIPT și CREG) - BCA subliniază că „având în vedere mandatul lor de a dezvolta și menține concurența, acești reglementatori se ocupă de probleme de concurență”, motiv pentru care este „deosebit de coerent să se ia în considerare fuziunea lor cu BCA”.
O fuziune care să unească „instituțiile de reglementare responsabile pentru problemele transversale ale pieței, concurenței și consumatorilor, în sensul cel mai larg”. Aceasta ar include nu numai BCA și reglementatorii industriilor de rețea, dar și departamentele specifice ale Serviciului Public Federal pentru Economie (Observatorul Prețurilor și Inspectoratul Economic). BCA consideră că aceasta ar duce la „crearea unei autorități de piață cu un mandat coerent pentru a servi interesele consumatorilor belgieni”.
Astfel de preocupări există în mai multe state membre. De exemplu, în Olanda, autoritatea națională de concurență (Autoriteit Consument & Markt - ACM) are un mandat extins și supraveghează concurența, reglementarea sectorială și protecția consumatorilor.